Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το επιμορφωτικό σεμινάριο «Όψεις και διαστάσεις του παιδικού βιβλίου στην Προσχολική εκπαίδευση», που είχε ως στόχο την ενημέρωση και επιμόρφωση των Νηπιαγωγών της 65ης Περιφέρειας Ν. Αιτωλ/νίας σε θέματα που αφορούν την αξιοποίηση των παιδικών βιβλίων στην εκπαιδευτική πράξη. Διοργανωτής του επιμορφωτικού σεμιναρίου και εμπνευστής της ιδέας η σχολική σύμβουλος κ. Χαρά Κουζέλη με συνδιοργανωτή το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αγρινίου Θέρμου.
Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα τελετών του Δημοτικού Θεάτρου Αγρινίου. Στα πλαίσια της προσπάθειας που καταβάλλουν οι Νηπιαγωγοί, υπό τη καθοδήγηση της Σχολικής Συμβούλου, να οργανώσουν τις παιδικές βιβλιοθήκες των Νηπιαγωγείων, το σεμινάριο αυτό έρχεται να συμπληρώσει τις γνώσεις των Νηπιαγωγών διευρύνοντας τα όρια της παιδαγωγικής αξίας του παιδικού βιβλίου και να τις καταστήσει ικανότερες όσον αφορά την επιλογή και την χρήση των παιδικών βιβλίων στο καθημερινό τους σχολικό πρόγραμμα. Εισηγήτριες ήταν η κ. Αγγελική Γιαννικοπούλου Καθηγήτρια Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. (Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού ) Πανεπιστημίου Αιγαίου, η κ. Καλιακάτσου Ιωάννα, εκπαιδευτικός Π.Ε. και Διδάκτωρ Παιδικής Λογοτεχνίας και η κ. Χαρούλα Κουζέλη, Σχολική Σύμβουλος και Διδάκτωρ Παιδικής Λογοτεχνίας.
Στην εισήγηση της κ. Γιαννικοπούλου η οποία είχε ως θέμα «Λογοτεχνία και Φυσικές Επιστήμες στο Νηπιαγωγείο» παρουσιάζονται μια σειρά από ιστορίες και μια ποικιλία δραστηριοτήτων που βοηθούν τα παιδιά του Νηπιαγωγείου να απολαύσουν τη λογοτεχνία ερχόμενα συγχρόνως σε επαφή και με τις φυσικές επιστήμες. Γνωστές, αγαπημένες ιστορίες, όπως Ο Σκύλος και το Κόκαλο, Η λύρα του Απόλλωνα, Η Μέδουσα μεταδίδουν, μαζί με τη μαγεία ενός φανταστικού κόσμου, την αλήθεια της πραγματικότητας. Θέματα περισσότερο ‘εύκολα’, όπως για παράδειγμα οι ιδιότητες του νερού, ή λιγότερο, όπως η δράση των δυνάμεων, η βαρύτητα ή η ηχώ, αποτελούν κεντρικά ζητήματα σε ιστορίες που επιτρέπουν στα παιδιά να ανακαλύψουν την επιστήμη μέσα από τα πολύχρωμα μονοπάτια της μυθοπλασίας.
Ξεκινώντας από τη βασική αρχή ότι οι ιστορίες εκφράζουν τον κόσμο και ο κόσμος έχει και διαστάσεις επιστημονικές, σε μια σειρά λογοτεχνικών κειμένων η κατανόηση προϋποθέτει τη γνώση της επιστήμης. Ιστορίες, όπως ο Φορτωμένος Γάιδαρος, Η καρακάξα και το Διαμάντι ή Ο Κουτσοφλέβαρος, γίνονται κατανοητές μόνο αν κατανοηθούν και τα φαινόμενα στα οποία αναφέρονται: διαλυτότητα-απορροφητικότητα, τήξη πάγου, ροή υγρών αντίστοιχα. Όταν η ιστορία, ο «άσσος στο μανίκι του δασκάλου», δένεται με τις φυσικές επιστήμες, τότε η γνώση καθίσταται κατανοητή, ευχάριστη, σταθερή.
Στην εισήγηση της κ. Καλιακάτσου η οποία είχε ως θέμα «Οι αρχαιοελληνικοί μύθοι για παιδιά προσχολικής ηλικίας - Μια διδακτική προσέγγιση» αναπτύσσονται ενδεικτικές μεθοδολογικές προτάσεις για την αξιοποίηση της μυθολογίας στο σχολικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Η διαθεματική προσέγγιση εξασφαλίζεται με ποικίλες δραστηριότητες που εμπλέκουν διαισθητικά και βιωματικά τον μαθητή (δραστηριότητες δραματοποίησης, εικαστικές, θεατρικά παιχνίδια, παιχνίδια ρόλων). Μέσα από τη δημιουργική ανάπλαση των μύθων στην τάξη οι μαθητές μπορούν να συνειδητοποιήσουν την διαπιστωμένη καθολικότητα των μύθων. Στη μελέτη του με τίτλο Ελληνική Μυθολογία Ι.Θ.Κακριδής σημειώνει: «Μόνο μια ηρωική μυθολογία ξεπέρασε κάθε τοπικό και χρονικό σύνορο, η αρχαία ελληνική. Μορφές σαν του Αχιλλέα, του Οδυσσέα, του Ηρακλή, της Ελένης, της Ναυσικάς είναι γνωστές όχι μόνο στην Ελλάδα που τις γέννησε, ούτε μόνο στην Ευρώπη που πνευματικά στηρίζεται στον ελληνικό πολιτισμό, αλλά σε κάθε μορφωμένο κοινό σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και να ζει»
Στην εισήγηση της κ. Κουζέλη, η οποία είχε ως Θέμα «Βιβλίο γνώσης στο Νηπιαγωγείο. Τρόποι επιλογής και αξιολόγησης», τονίστηκε ο ρόλος του βιβλίου γνώσης στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα. Μέσα από τα πληροφοριακά και πραγματογνωστικά βιβλία τα παιδιά ανακαλύπτουν τα πράγματα, τα γεγονότα και τα φαινόμενα καθώς και τις γενικότερες έννοιες που διέπουν το φυσικό και κοινωνικό κόσμο. Τα στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη στην αξιολόγηση των βιβλίων γνώσης είναι ποικίλα και συνεχώς ανανεούμενα. Σταθερά και διαχρονικά όμως παραμένουν η ακρίβεια, η εγκυρότητα και η αξιοπιστία των γνώσεων που παρουσιάζονται, η απαλλαγή του βιβλίου από προκαταλήψεις παντός είδους, καθώς και η ενημέρωση στις τελευταίες εξελίξεις για το θέμα που εξετάζεται. Μέσα από την παρουσίαση πολλών τίτλων σύγχρονων αλλά και παλαιότερων εκδόσεων δόθηκε στις Νηπιαγωγούς της περιφέρειας η δυνατότητα να εμπλουτίσουν τη βιβλιογραφία τους στο τομέα των βιβλίων γνώσης.
Στο τέλος της σημαντικής αυτής και υψηλού επιπέδου επιμορφωτικής εκδήλωσης, ο Δήμος Αγρινίου και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών προσέφεραν αναμνηστικά δώρα στους εισηγητές.
Οι διοργανωτές ευχαριστούν το Δήμαρχο της πόλης μας κ. Παύλο Μοσχολιό και την πρόεδρο του Πνευματικού Κέντρου Αγρινίου Αντιδήμαρχο κ. Κωνσταντίνα Κατσαρή για την παραχώρηση της αίθουσας, όπως και τους υπαλλήλους του Πνευματικού Κέντρου και του ΔΗΠΕΘΕ για τη συμβολή τους στην επιτυχία της εκδήλωσης.
Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα τελετών του Δημοτικού Θεάτρου Αγρινίου. Στα πλαίσια της προσπάθειας που καταβάλλουν οι Νηπιαγωγοί, υπό τη καθοδήγηση της Σχολικής Συμβούλου, να οργανώσουν τις παιδικές βιβλιοθήκες των Νηπιαγωγείων, το σεμινάριο αυτό έρχεται να συμπληρώσει τις γνώσεις των Νηπιαγωγών διευρύνοντας τα όρια της παιδαγωγικής αξίας του παιδικού βιβλίου και να τις καταστήσει ικανότερες όσον αφορά την επιλογή και την χρήση των παιδικών βιβλίων στο καθημερινό τους σχολικό πρόγραμμα. Εισηγήτριες ήταν η κ. Αγγελική Γιαννικοπούλου Καθηγήτρια Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. (Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού ) Πανεπιστημίου Αιγαίου, η κ. Καλιακάτσου Ιωάννα, εκπαιδευτικός Π.Ε. και Διδάκτωρ Παιδικής Λογοτεχνίας και η κ. Χαρούλα Κουζέλη, Σχολική Σύμβουλος και Διδάκτωρ Παιδικής Λογοτεχνίας.
Στην εισήγηση της κ. Γιαννικοπούλου η οποία είχε ως θέμα «Λογοτεχνία και Φυσικές Επιστήμες στο Νηπιαγωγείο» παρουσιάζονται μια σειρά από ιστορίες και μια ποικιλία δραστηριοτήτων που βοηθούν τα παιδιά του Νηπιαγωγείου να απολαύσουν τη λογοτεχνία ερχόμενα συγχρόνως σε επαφή και με τις φυσικές επιστήμες. Γνωστές, αγαπημένες ιστορίες, όπως Ο Σκύλος και το Κόκαλο, Η λύρα του Απόλλωνα, Η Μέδουσα μεταδίδουν, μαζί με τη μαγεία ενός φανταστικού κόσμου, την αλήθεια της πραγματικότητας. Θέματα περισσότερο ‘εύκολα’, όπως για παράδειγμα οι ιδιότητες του νερού, ή λιγότερο, όπως η δράση των δυνάμεων, η βαρύτητα ή η ηχώ, αποτελούν κεντρικά ζητήματα σε ιστορίες που επιτρέπουν στα παιδιά να ανακαλύψουν την επιστήμη μέσα από τα πολύχρωμα μονοπάτια της μυθοπλασίας.
Ξεκινώντας από τη βασική αρχή ότι οι ιστορίες εκφράζουν τον κόσμο και ο κόσμος έχει και διαστάσεις επιστημονικές, σε μια σειρά λογοτεχνικών κειμένων η κατανόηση προϋποθέτει τη γνώση της επιστήμης. Ιστορίες, όπως ο Φορτωμένος Γάιδαρος, Η καρακάξα και το Διαμάντι ή Ο Κουτσοφλέβαρος, γίνονται κατανοητές μόνο αν κατανοηθούν και τα φαινόμενα στα οποία αναφέρονται: διαλυτότητα-απορροφητικότητα, τήξη πάγου, ροή υγρών αντίστοιχα. Όταν η ιστορία, ο «άσσος στο μανίκι του δασκάλου», δένεται με τις φυσικές επιστήμες, τότε η γνώση καθίσταται κατανοητή, ευχάριστη, σταθερή.
Στην εισήγηση της κ. Καλιακάτσου η οποία είχε ως θέμα «Οι αρχαιοελληνικοί μύθοι για παιδιά προσχολικής ηλικίας - Μια διδακτική προσέγγιση» αναπτύσσονται ενδεικτικές μεθοδολογικές προτάσεις για την αξιοποίηση της μυθολογίας στο σχολικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Η διαθεματική προσέγγιση εξασφαλίζεται με ποικίλες δραστηριότητες που εμπλέκουν διαισθητικά και βιωματικά τον μαθητή (δραστηριότητες δραματοποίησης, εικαστικές, θεατρικά παιχνίδια, παιχνίδια ρόλων). Μέσα από τη δημιουργική ανάπλαση των μύθων στην τάξη οι μαθητές μπορούν να συνειδητοποιήσουν την διαπιστωμένη καθολικότητα των μύθων. Στη μελέτη του με τίτλο Ελληνική Μυθολογία Ι.Θ.Κακριδής σημειώνει: «Μόνο μια ηρωική μυθολογία ξεπέρασε κάθε τοπικό και χρονικό σύνορο, η αρχαία ελληνική. Μορφές σαν του Αχιλλέα, του Οδυσσέα, του Ηρακλή, της Ελένης, της Ναυσικάς είναι γνωστές όχι μόνο στην Ελλάδα που τις γέννησε, ούτε μόνο στην Ευρώπη που πνευματικά στηρίζεται στον ελληνικό πολιτισμό, αλλά σε κάθε μορφωμένο κοινό σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και να ζει»
Στην εισήγηση της κ. Κουζέλη, η οποία είχε ως Θέμα «Βιβλίο γνώσης στο Νηπιαγωγείο. Τρόποι επιλογής και αξιολόγησης», τονίστηκε ο ρόλος του βιβλίου γνώσης στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα. Μέσα από τα πληροφοριακά και πραγματογνωστικά βιβλία τα παιδιά ανακαλύπτουν τα πράγματα, τα γεγονότα και τα φαινόμενα καθώς και τις γενικότερες έννοιες που διέπουν το φυσικό και κοινωνικό κόσμο. Τα στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη στην αξιολόγηση των βιβλίων γνώσης είναι ποικίλα και συνεχώς ανανεούμενα. Σταθερά και διαχρονικά όμως παραμένουν η ακρίβεια, η εγκυρότητα και η αξιοπιστία των γνώσεων που παρουσιάζονται, η απαλλαγή του βιβλίου από προκαταλήψεις παντός είδους, καθώς και η ενημέρωση στις τελευταίες εξελίξεις για το θέμα που εξετάζεται. Μέσα από την παρουσίαση πολλών τίτλων σύγχρονων αλλά και παλαιότερων εκδόσεων δόθηκε στις Νηπιαγωγούς της περιφέρειας η δυνατότητα να εμπλουτίσουν τη βιβλιογραφία τους στο τομέα των βιβλίων γνώσης.
Στο τέλος της σημαντικής αυτής και υψηλού επιπέδου επιμορφωτικής εκδήλωσης, ο Δήμος Αγρινίου και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών προσέφεραν αναμνηστικά δώρα στους εισηγητές.
Οι διοργανωτές ευχαριστούν το Δήμαρχο της πόλης μας κ. Παύλο Μοσχολιό και την πρόεδρο του Πνευματικού Κέντρου Αγρινίου Αντιδήμαρχο κ. Κωνσταντίνα Κατσαρή για την παραχώρηση της αίθουσας, όπως και τους υπαλλήλους του Πνευματικού Κέντρου και του ΔΗΠΕΘΕ για τη συμβολή τους στην επιτυχία της εκδήλωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου