Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011

Επιστολή Υπουργείου Παιδείας σε Δημάρχους για συγχωνεύσεις σχολείων

Eπιστολή προς τους Δημάρχους απέστειλε η Υφυπουργός Παιδείας, Εύη Χριστοφιλοπούλου, προκειμένου να τους ενημερώσει για τις συνενώσεις και ιδρύσεις νέων σχολικών μονάδων.Στην επιστολή η Υφυπουργός αποσαφηνίζει ότι τα κριτήρια των συνενώσεων- ιδρύσεων σχολικών μονάδων είναι παιδαγωγικά, όπως η εφαρμογή των προγραμμάτων σπουδών και των καινοτόμων δράσεων του Νέου Σχολείου, και τονίζει ότι στόχος είναι η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και το συμφέρον του μαθητή.
Παράλληλα, αναφέρεται στα επιμέρους κριτήρια, την απόσταση, το οδικό δίκτυο και τις καιρικές συνθήκες κάθε περιοχής, τονίζοντας ότι η διαδικασία συνενώσεων ιδρύσεων είναι ιδιαίτερη για κάθε περίπτωση χωριστά.
Στην επιστολή υπογραμμίζεται, επίσης, ότι από τις συνενώσεις σχολείων εξαιρούνται απομακρυσμένες, δύσβατες και ακριτικές περιοχές.
Συγκεκριμένα τα κριτήρια έχουν ως εξής:
Τα κριτήρια συνένωσης είναι οι κτιριακές υποδομές-εγκαταστάσεις καθώς και οι δυνατότητες ανάπτυξης αιθουσών διδασκαλίας, βιβλιοθήκης και λοιπών βοηθητικών χώρων και εξοπλισμού στο σχολείο μετακίνησης. Σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι κανονιστικές ρυθμίσεις για το μέγιστο αριθμό μαθητών.
Επιπλέον, εκτιμάται η χιλιομετρική απόσταση για το νέο σχολείο, λαμβάνοντας υπόψη τη συγκοινωνιακή κάλυψη της περιοχής, το οδικό δίκτυο, τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες και τη διάρκεια κάλυψης της διαδρομής για την άφιξη στο νέο σχολείο, η οποία για τις δύσκολες και δυσπρόσιτες περιοχές δε μπορεί να υπερβαίνει τη μισή ώρα για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και τα ¾ της ώρας για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η γνώμη των εκπροσώπων των νέων Δήμων θα συντελέσει στη διαμόρφωση της
τελικής πρότασης.
Ιδιαίτερα για τις ορεινές και τις μικρές νησιωτικές περιοχές, στις οποίες οι αποστάσεις, οι συγκοινωνιακές και οι καιρικές συνθήκες δεν διασφαλίζουν προϋποθέσεις ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών, θα εξετασθεί με τη δέουσα προσοχή κάθε περίπτωση χωριστά και θα ενταχθεί κατ΄ εξαίρεση σε οργανωτική δομή μικρής σχολικής μονάδας, βάσει των ιδιαιτεροτήτων, τηρουμένων πάντοτε των παιδαγωγικών κριτηρίων, και μέχρι να δημιουργηθούν συνθήκες με την κατασκευή δημοτικών έργων.
- Σχολικές Μονάδες που συνενώνονται αποτελούν ενιαία σχολική μονάδα χωρίς παραρτήματα ή Λυκειακές τάξεις.
-Σε περίπτωση κατάργησης μιας ή περισσοτέρων σχολικών μονάδων, εάν οι συνθήκες το υπαγορεύουν, ιδρύεται νέα σχολική μονάδα σε περιοχή που συγκεντρώνεται ο μεγαλύτερος αριθμός μαθητών.
-Σχολικές Μονάδες πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν σε ενιαίο χώρο ως ξεχωριστές σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας ενοποιούνται σε μία σχολική μονάδα, τηρουμένων των ως άνω κριτηρίων.
Βασικές παράμετροι που θα πρέπει να συνυπολογισθούν είναι:
- Αντιστοιχία οργανικότητας και λειτουργικότητας των σχολικών μονάδων σε συνάρτηση με το μαθητικό δυναμικό και τη δυνατότητα ανάπτυξης και λειτουργίας κάθε σχολικής
μονάδας.
-Η εξέλιξη του μαθητικού δυναμικού την τελευταία 5/ετία, ο ρυθμός μείωσης και ο
προσδοκώμενος αριθμός φοιτώντων μέχρι το 2013.
-Οι εγγραφές των μαθητών στην Α΄ τάξη κάθε τύπου σχολείου (Νηπιαγωγείου,
Δημοτικού, Γυμνασίου κ.λ.π.) λαμβάνοντας επίσης υπόψη και τη φοίτηση αδελφών σε αντίστοιχα σχολεία. 
Με βάση λοιπόν όλα αυτά τα κριτήρια νέο τοπίο διαμορφώνεται στις σχολικές μονάδες του διευρυμένου πλέον Δήμου Αγρινίου. Εφόσον αυτές οι οδηγίες ισχύσουν στη πράξη, θα δούμε  για παράδειγμα στη Β/θμια Εκπαίδευση σχολικές μονάδες που συστεγάζονται να αποκτούν ενιαία πλέον διοίκηση ( π.χ. 2ο και 6ο Γυμνάσιο στο παλιό σταθμό Τρένου), επίσης σχολεία μικρά πλησίον του κέντρου της πόλης είναι πολύ πιθανόν να συγχωνευτούν . ( για παράδειγμα τα Γυμνάσια Καμαρούλας, Καλυβίων  ενώ επίσης σε κοντινή απόσταση βρίσκονται επίσης τα Γυμνάσια Παραβόλας-Καινουργίου και Νεάπολης- Λεπενούς)
Αντίθετα με βάση τα παραπάνω κριτήρια σχολεία απομακρυσμένα όπως π.χ. εκείνα του Αγίου Βλασίου φαίνονται να εμπίπτουν στις οδηγίες που μιλούν για συγχωνεύσεις όχι εκείνων των σχολείων που απέχουν περισσότερο από 3/4 της ώρας. 
 Η παραπάνω ονοματολογία είναι απλά υποθέσεις και δεν βασίζεται πάνω σε οριστικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί..  Βέβαια ο κλάδος των εκπαιδευτικών αντιτίθεται στις συγχωνεύσεις αυτές, που ορισμένες περιπτώσεις δημιουργούν ακόμη περισσότερα προβλήματα καθώς συσσωρεύονται πολλοί μαθητές σε σχολικές μονάδες χωρίς να γίνεται ιδιαίτερη περικοπή στο κόστος λειτουργίας. 
Το τελευταίο λόγο βέβαια  έχουν οι αρμόδιοι φορείς, οι οποίοι θα συνεκτιμήσουν ζητήματα όπως τα παραπάνω και θα λάβουν τις οριστικές αποφάσεις.


Δεν υπάρχουν σχόλια: